'Sophistication. Zwischen Denkstil und Pose' [Sophistication. Between a Mode of Thought and a Pose] is an investigation into a particular form of pop-intellectualism that developed in Germany from the 1980s onwards. It stresses the formal qualities of that discourse and explains how it functions in society. Rejecting the social democratic style of aesthetic indifference, which the new pop-intellectuals regarded as a form of repressive tolerance, they referred stylistically in their own writing to figures like Ernst Jünger. This reverence for the writing of the conservative revolutionaries of the interwar period left a trace on the form that pop intellectualism took in Germany. While Rainald Goetz, Thomas Meinecke and Christian Kracht promoted sophistication, their general 'habitus' can be read as an elitist form of critical thinking. Moreover, with the German form of 'Poptheorie', Diedrich Diederichsen, in particular, created a kind of secret knowledge. This analysis examines the reaction of erudition when confronted with pop and questions of politics and power. Is the form of the discourse more significant than what it promotes? Can that form be a signifier for a hidden political agenda?
Inhaltsverzeichnis
1;Title Page;3 2;Copyright;4 3;Table of Contents;5 4;Body;9 5;Einleitung;9 6;1. Sophistication;19 6.1;1.1 Strategische Differenz und die Beobachtung zweiter Ordnung;25 7;2. Die Kultiviertheit als historischer Vorläufer;33 7.1;2.1 Die Kultiviertheit und der Habitus;38 7.2;2.2 Ein geschichtlicher Exkurs;42 7.3;2.3 Die Kultivierten und ihre Abwehrschlachten gegen die Barbaren;46 7.4;2.4 Kultiviertheit heute;50 8;3. Kultiviertheit als literarischer Habitus;55 8.1;3.1 Rudolf Borchardt;55 8.1.1;3.1.1 Der Konsensheilige der Kultiviertheit;55 8.1.2;3.1.2 Die Villa als Lebensform;60 8.1.3;3.1.3 Das Konzept Schöpferische Restauration;63 8.1.4;3.1.4 Stil als Freiheit des Individuums;65 8.1.5;3.1.5 Der Kelch des Edelschwammes;66 8.1.6;3.1.6 Borchardts eigenwilliger Konservatismus;68 8.1.7;3.1.7 Selbsthass und Größenwahn;71 8.1.8;3.1.8 Borchardt und die Konservative Revolution;73 8.1.9;3.1.9 Haltung oder Pose?;76 8.2;3.2 Friedrich Reck-Malleczewen;77 8.2.1;3.2.1 Die Inflation des symbolischen Kapitals;77 8.2.2;3.2.2 Die Pseudologia phantastica;79 8.2.3;3.2.3 Kultivierte Menschen arbeiten nicht;82 8.2.4;3.2.4 Der weiße Nigger;83 8.2.5;3.2.5 Soziale Hinterwelten;86 8.2.6;3.2.6 Der Herr;88 8.2.7;3.2.7 Stil als Show;89 8.2.8;3.2.8 Müdes Spiel mit toten Formen;90 8.2.9;3.2.9 Achtung Auftritt;92 8.3;3.3 Friedrich Sieburg;96 8.3.1;3.3.1 Konservativer oder Dandy?;97 8.3.2;3.3.2 Formen des gehobenen Lebensgenusses;100 8.3.3;3.3.3 Zeremonienmeister;101 8.3.4;3.3.4 Die Ästhetik der Norm;103 8.3.5;3.3.5 Ein vernunftwidriger Scheitel;106 8.3.6;3.3.6 Gesittung durch Eleganz;109 8.3.7;3.3.7 Nicht nur sein, sondern gelten;111 9;4. Exkurs: Der Dandyismus;115 9.1;4.1 Die Daseinsform des Dandys;116 9.2;4.2 Der König der Dandys;118 9.3;4.3 Das Antihumane des Dandys;120 9.4;4.4 Wie dandyesk ist die Kultiviertheit?;123 9.5;4.5 New Yorker Dandyismus: Camp;125 9.6;4.6 Dandyismus, Camp und deutscher Pop;127 10;5. Sophistication als (literarisches) Programm;131 10.1;5.1 Leben, Stil & Status;133 10.2;5.2
Verdun im Stil;137 10.3;5.3 Sophistication als Text;141 11;6. Sophistication in ausgewählter deutschsprachiger Literatur der Gegenwart;145 11.1;6.1 Rainald Goetz;145 11.1.1;6.1.1 Sophistication als Weltzugriffspraxis;145 11.1.2;6.1.2 Die Gegengegenkultur und das System;149 11.1.3;6.1.3 Bildungsposing;155 11.1.4;6.1.4 Pop als Matrix;156 11.1.5;6.1.5 Ohne Haltung geht es nicht;158 11.1.6;6.1.6 Sophistication als Modus Non Operandi;161 11.2;6.2 Thomas Meinecke;163 11.2.1;6.2.1 Der Desophistikator;163 11.2.2;6.2.2 Pseudosophisticated?;167 11.2.3;6.2.3 Queer ist sophisticated;173 11.2.4;6.2.4 Dandyismus und Katholizismus;175 11.2.5;6.2.5 Die sinnliche Logik der Ästhetik;178 11.3;6.3 Max Goldt;179 11.3.1;6.3.1 Der Knick in der Optik;179 11.3.2;6.3.2 Positionierung und Kritik;182 11.3.3;6.3.3 Supersophisticated;187 11.3.4;6.3.4 Narzissmus als Gesellschaftskritik?;189 11.4;6.4 Christian Kracht;192 11.4.1;6.4.1 Die provokante Pose;192 11.4.2;6.4.2 Der Kniff;197 11.4.3;6.4.3 Der verfeinerte Geschmack und das Exkrementale;201 11.4.4;6.4.4 Im Kern: Adoleszenzliteratur;203 11.4.5;6.4.5 Totalitäre Tendenzen als Re-Modeling;205 11.4.6;6.4.6 Pervertiertes Gentlemanideal?;208 11.4.7;6.4.7 Ästhetik ohne Ethik;211 12;7. Diedrich Diederichsen;215 12.1;7.1 Der Stil der Arroganz;215 12.2;7.2 Sein und Gelten im Popdiskurs;222 12.3;7.3 Existenzielles Besserwissen;223 12.4;7.4 Das adornitische Erbe;227 12.5;7.5 Kritische Pose;230 12.6;7.6 Verschwendung als Strategie;234 13;8. Zusammenführung und Schluss;237 14;9. Literaturverzeichnis;247 14.1;9.1 Quellen;247 14.2;9.2 Musik;251 14.3;9.3 Forschungsliteratur;252