Yeong-hye and her husband are ordinary people. He is an office worker with moderate ambitions and mild manners; she is an uninspired but dutiful wife. The acceptable flatline of their marriage is interrupted when Yeong-hye, seeking a more 'plant-like' existence, decides to become a vegetarian, prompted by grotesque recurring nightmares. In South Korea, where vegetarianism is almost unheard-of and societal mores are strictly obeyed, Yeong-hye's decision is a shocking act of subversion. Her passive rebellion manifests in ever more bizarre and frightening forms, leading her bland husband to self-justified acts of sexual sadism. His cruelties drive her towards attempted suicide and hospitalisation. She unknowingly captivates her sister's husband, a video artist. She becomes the focus of his increasingly erotic and unhinged artworks, while spiralling further and further into her fantasies of abandoning her fleshly prison and becoming - impossibly, ecstatically - a tree. Fraught, disturbing and beautiful, The Vegetarian is a novel about modern day South Korea, but also a novel about shame, desire and our faltering attempts to understand others, from one imprisoned body to another.
Ein sozio-kritischer Roman der mich gelangweilt hat
LovelyBooks-BewertungVon Cadnessam 17.03.2025
Mit "Die Vegetarierin" hat Han Kang es nicht nur wieder geschafft, mich in ihren Bann zu ziehen, sondern auch eine Reihe unterschiedlichster Gefühle hervorzurufen, auch wenn diese meist nicht von positiver Natur waren. Ich war schockiert, wütend, fassungslos und traurig. Was als vermeintlich harmloser Akt, dem Vegetarismus anfängt, steigert sich zu etwas, das ich mir niemals hätte ausmalen können. Obwoh Yong-Hye die Protagonistin des Buches ist, kommt sie nur selten zu Wort - Meist nur, wenn es um ihre Träume geht, die ich faszinierend und bizarr zugleich fand. Hauptsächlich erlebt man die Geschichte aus der Sichtweise ihres Ehemannes, dem Ehemann ihrer Schwester und der Schwester selbst, die es alle vermeintlich "gut" mit Yong-Hye meinen. Die Geschichte regt, wie auch schon bei "Menschenwerk", zum Nachdenken an. Nicht nur nach Beendigung des Buches, sondern immer mal wieder. Gleichzeitig bin ich begeistert davon, wie die Autorin es jedes Mal aufs Neue schafft, gesellschaftliche Kritik in ihre Werke einfließen zu lassen. Ich bin mittlerweile der Auffassung, dass ich einfach jedes Buch der Autorin in meinem Regal brauche!