This volume presents pathbreaking studies on diverse human approaches to »the ocean«. Focusing on the era from the late eighteenth through the early twentieth centuries, the authors explore numerous fields of the oceans' cultural history. They desribe in depth not only the process of scientification, but also the modern wish to domesticate and aestheticize the sea, to structure it and put it to economic use. To describe these processes also means to challenge a fundamental assumption of a general and almost universal human perception of the seas as »other«, »different« and »empty«. The chapters of this volume advocate a different and non-traditional approach to the history of the sea: An approach based less on the well-known myths of othering but rather on a genuine interest in a pluralistic concept of cultural history. This claim is supported by both systematic and empirical arguments. The range of topics explored in this volume includes, among others, the development of the aquarium, Japanese whaling, soundscapes of the polar seas, psychological theories on humans and the sea, the oceans in fiction, oceanography in late nineteenth-century and Russian maritime expansion.
Inhaltsverzeichnis
1;Cover ;1 2;Title Page;4 3;Copyright;5 4;Table of Contents;8 5;Body;10 6;Alexander Kraus und Martina Winkler: Weltmeere. Für eine Pluralisierung der kulturellen Meeresforschung;10 7;Franziska Torma: Wissenschaft, Wirtschaft und Vorstellungskraft. Die Entdeckung der Meeresökologie im Deutschen Kaiserreich;26 8;Werner Tschacher: Mobilis in mobili. Das Meer als (anti)utopischer Erfahrungs- und Projektionsraum in Jules Vernes 20.000 Meilen unter den Meeren;47 9;Christian Holtorf. Das ozeanische Gefühl ein Topos der Moderne;67 10;Mareike Vennen: Echte Forscher und wahre Liebhaber Der Blick ins Meer durch das Aquarium im 19. Jahrhundert;85 11;Shane McCorristine: Träume, Labyrinthe, Eislandschaften: Körper und Eis in Arktis-Expeditionen des 19. Jahrhunderts;104 12;Alexander Kraus: Der Klang des Nordpolarmeers;128 13;Julia Heunemann: No straight lines. Zur Kartographie des Meeres bei Matthew Fontaine Maury;150 14;Pascal Schillings: Das Meer als Akteur. Maritime Einflüsse auf die Wissensproduktion der ersten deutschen Antarktisexpedition, 19011903;170 15;Martina Winkler: Landratten auf Segeltour? Russländische Unternehmer im Nordpazifik;192 16;Jens Ruppenthal: Wie das Meer seinen Schrecken verlor. Vermessung und Vereinnahmung des maritimen Naturraumes im deutschen Kaiserreich;216 17;Lars Schladitz: Das Südpolarmeer als Arena: Nationalismus und Nutzungsansprüche im japanischen Walfang (19341941);234 18;Autorinnen und Autoren;254 19;Back Cover ;255